10 000 steg

Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att vi går minst 10 000 steg per dag för att leva ett hälsosamt liv. De flesta människor uppnår inte det målet. Studier visar att svenskarna i genomsnitt går ungefär 6 000 steg om dagen, och då ligger vi ändå bra till om vi jämför med resten av världen.

Att uppnå 10 000 steg varje dag

För de flesta människor är det ganska svårt att komma upp i 10 000 steg varje dag utan att göra en livsstilsförändring. Det finns dock många sätt att få in mer motion i vardagen, här är några tips på hur man på ett enkelt sätt kan röra på sig mer:

  • Gå ut och promenera tillsammans med en vän eller familjemedlem.
  • Lyssna på musik eller en bra ljudbok/podd samtidigt som du går.
  • Gå ut med hunden (har du ingen hund kanske du kan låna en).
  • Parkera din bil längre bort när du åker till jobbet. Tar du bussen kan du gå av en hållplats tidigare.
  • Cykelpendla till jobbet någon eller några dagar i veckan.
  • Gå i trapporna istället för att ta hissen.
  • Använda Walkdesk gåband på din arbetsplats.

Varför just 10 000 steg?

Att gå 10 000 steg om dagen har under lång tid varit en rekommendation för hur mycket man bör röra på sig i vardagen. Det finns egentligen ingen vetenskaplig grund för att man ska gå exakt 10 000 steg, utan siffran kommer ursprungligen från en japansk reklamkampanj i samband med OS i Tokyo. Då lanserades en stegräknare där målet var att gå just 10 000 steg om dagen.

Siffran 10 000 fastnade i folks medvetande och rekommenderas nu av bl.a. världshälsoorganisationen WHO som det antal steg man (minst) bör gå varje dag.

Att försöka gå 10 000 steg om dagen är ett bra mål att försöka uppnå, detta då de flesta människor inte ens kommer i närheten av det aktivitetsmålet. I Sverige, som faktiskt är ett av de länder där folk rör på sig allra mest i världen, går vi ändå bara ca 6 000 steg per dag i genomsnitt.

Hur många kilometer motsvarar 10 000 steg?

Hur många kilometer som 10 000 steg motsvarar beror självklart på hur långa steg man tar, men på ett ungefär blir sträckan 7 km efter att ha gått 10 000 steg.

En ekvation man kan använda för att räkna ut ens steglängd, baserad på data från Fitbit, är följande:

  • Män: 0,415 * kroppslängd
  • Kvinnor: 0,413 * kroppslängd

Är du man och 180 cm lång ger formeln att din steglängd är 0,415 * 180 = 0,75 m (avrundat). En 165 cm lång kvinna har istället en steglängd på ca 0,68 m.

För att sedan räkna ut distansen tar man steglängden * 10 000 m.

  • Mannen i exemplet ovan kommer kommer då att gå: 0,75 m steglängd x 10 000 steg = 7,5 km.
  • För kvinnan blir det: 0,68 m steglängd * 10 000 steg = 6,8 km.

Hur många kalorier förbränner man genom att gå 10 000 steg?

En genomsnittlig individ förbränner ungefär 300-500 kalorier genom att gå 10 000 steg. Om du går 10 000 steg om dagen kommer du alltså att förbränna uppemot 3500 kalorier i veckan. För en hållbar viktnedgång behöver man även se till att man givetvis förbränner mer kalorier än vad man får i sig.